Lintukoto logo

Lintukoto / Agora / Automatkalla Saksassa

Lintukoto etusivu > Agora > Kaikki kirjoitukset

Päivän sana: purseri: matkustajalaivan tai -lentokoneen talouspuolen esimies

Pidätkö?

11 käyttäjää paikalla, sivulatauksia 16/min.

Lisää kirjoituksia aiheesta Ulkomaalaiset tai muista aiheista.

Tiivistelmä: Seikkailuja saksalaisilla moottoriteillä ja huoltoasemilla 2 182 lukijaa, joista 164 eli 8% on antanut arvosanan ().

Automatkalla Saksassa

Markka-aikana matkustimme lomamatkalla lautalla Saksaan. Perillä olimme myöhään illalla. Bensamittari oli aivan pohjassa mutta varoitusvalon syttymisen jälkeen ei oltu ajettu kuin reilu 10 kilometriä, ilman huoltoasemia.

Ajeltiin rauhassa jonkin aikaa mutta emme nähneet vilaustakaan huoltoasemasta. Loivassa ylämäessä auto lopulta alkoi yskiä eikä enää ollut muita vaihtoehtoja kuin pysähtyä. Mäen päällä moottori sammui ja liu'uimme mäkeä alas tähdäten sen juurella olevaan liittymään. Ajoin rampista ylös ja pääsin rampin ylikin. Sen toisella puolella oli alamäki, joka päättyi avoinnaolevan huoltoaseman pihaan. Auton liukumavauhti riitti mittareiden viereen. Yhtään viittaa tai opasta huoltoasemalle emme nähneet vaikka kovasti etsimme.

Tästä viisastuneena muutama päivä myöhemmin huristettiin saksalaista autobahnia nopeutemme paikallisiin oloihin mukauttaen. Huoltoasemia ei ollut sielläkään järin tiheään ja aikanaan bensavalo syttyi taas. Tankkausmahdollisuutta ei tullut sinä aikana minkä varatankki riitti. Tällä kertaa matka pysähtyi kahden moottoritien risteykseen, siltojen alle. Koska tieltä, jolta ajoimme, ei huoltoasemia nähty, kiipesimme sillan päälle katsastamaan tilanne ja arpomaan suuntaa, jonne voisimme kävellä.

Sillan päällä näimme huoltoaseman sen toisen moottoritien varrella parin kilometrin päässä, kuinka ollakaan. Lähdettiin kävelemään. Kuten nytkin, olin myös silloin täysin kalju. Parin kilometrin kävelymatkalla parikin eri rekkamiestä soitti torvea ja teki minulle natsitervehdyksen. En ole varma oliko se vittuilua vai aito mutta olo oli hiukan levoton – kävellä saksalaisen autobahnin piennarta, ohi jylisee valtava, täyteen lastattu tukkirekka, jonka kuljettaja soittaa torvea ja tekee tiukan natsitervehdyksen.

Pari päivää tästä ja pysähdyimme jälleen tankkaamaan. Tankkaamisessa oli saksalaista tehokkuutta, bensapumpussa luki 1. Fill, 2. Pay, 3. Then leave. Emme jääneet rupattelemaan.

-Aapo Puskala, 22.1.2007

Arvosanajakauma
Kaikki 6 kommenttia
Kommentit
#4204

Tästähän saisi aivan loistavan kässärin seuraavaan Kaurismäki-filmiin! Mustavalkofilmiä kameraan, tunnelma askeettisen melankoliseksi, paljon jännitteitä ja korkeintaan kolme repliikkiä koko leffan aikana. Kerta kaikkiaan herkullinen juttu!

-Orange, 23.1.2007

#4212

Jostain syystä repesin tuolle natsitervehdys-jutulle, itsekin lähes kaljupäisenä :D Isän mukaan ainakin vuonna 1996 on ollut autobahnilla kyltit joissa ilmoitetaan matka seuraavalle bensa-asemalle.

-Jussi, 23.1.2007

#4217

1993 Gdanskiin laivalla , ei zlotyn zlotya mukana, vain VISA, ja vähän laivalta ostettuja eväitä. Suomalaista 'halpaa' bensaa tankki täynnä 33 litraa Fiestassa, tavoitteena päästä Puolan halki Saksaan asti kertalaakista. Ei karttaa , vain peräkkäin kirjoitetut kaupunkien nimet Puolassa. Rajan yli pääsinkin, mutta 3-4 ensimmäistä asemaa olivat nk. vanhoja DDR:n treuhand-asemia , joilla ei käynyt luottokortti. Ajoin viimeiset 10-15 km 50km/h tunnissa, ja rekkakuskeilla riitti töötättävää minua ohittaessaan ... ... jäin noin kilometrin päähän Shellistä. Vieläkään ei ollut valuuttaa, mutta matka jatkui. Berliiinissä kun olin vihdoin saanut minut majoittavan ystäväni kiinni puhelimella ja DEM-valuuttaa 'seinästä' , niin palasin autolleni kiroten että nyt siellä on käyty pöllimässä mm. passit ja kalliit autostereot (suoraan 'Zoon' edessä pimeähkö parkkialue). Mutta vielä mitä , kaikki tallessa, olin vain matkaväsyneesti unohtanut ikkunat auki ... ... Reilun viikon päästä olin jo Stuttgartissa , mistä ajoin noin 21 tunnissa Tukholmaan. Muuten matkalaskelma meni nappiin , mutta en muistanut Tukholman aamuruuhkaa, joten VikingLine:n aamulaivasta näin vain lähtevän perän ulapalla. Onneksi ei ollut päivälleen sen reissun paluu.. ...

-Slomon matkakertomuksia, 24.1.2007

#4259

Helvetin pelottava ajatus että ne rekkamiehet saattoi olla tosissaan. :/

Ei silti Saksalla on vielä joku murros meneillään, anarkistit vastaan kukkatädit tyyliin.

-jassukka-90, 26.1.2007

#4265

Orange, ja kuka esittäisi Aapoa elokuvassa? ;) Pellonpäätä ei enää ole mutta ei hän kieltämättä sopisikaan kun hiukset oli aika pitkät.

-K., 27.1.2007

#7611

Deutschland über alles!

-DespoottiMatti, 22.1.2008

Oma kommentti
Kommentti Älä käytä HTML-tägejä viestissäsi, vaan pelkkää tekstiä. Linkit muodossa http://...
Nimi
Tarkistus Paljonko on kaksitoista ynnä viisi?

Agora on julkinen foorumi jossa voit julkaista kirjoituksesi. Kaikki voivat lukea, kommentoida ja arvostella kirjoituksia mutta julkaiseminen edellyttää rekisteröitymistä. Kirjoitukset jaetaan useisiin eri aiheisiin.

Lisää kirjoituksia aiheesta Ulkomaalaiset tai muista aiheista.

Sinua saattaa kiinnostaa myös jokin seuraavista: