Lintukoto logo

Lintukoto / Agora / Joskus tietokonepelit olivat hyviä...

Lintukoto etusivu > Agora > Kaikki kirjoitukset

Päivän sana: habitus: asu, hahmo, yleisvaikutelma

Pidätkö?


13 käyttäjää paikalla, sivulatauksia 29/min.

Lisää kirjoituksia aiheesta Media, TV tai muista aiheista.

Tiivistelmä: Nykypäivänä tietokonepelien yleinen taso on surkea. Suuri osa peleistä on myös täysiä susia, joista saa kunnolla toimivia ehkä puolen vuoden kuluttua kun kaikki tarvittavat päivitykset on saatavilla. 3 013 lukijaa, joista 215 eli 7% on antanut arvosanan (8).

Joskus tietokonepelit olivat hyviä...

Nykypäivänä tietokonepelien yleinen taso on surkea. Pelit ovat graafisesti loistavia, äänet ovat huippuluokkaa, mutta se tärkein – eli sisältö – puuttuu suurimmasta osasta nykypelejä. Totuus on, että uusia hyviä ideoita keksitään harvoin ja suurin osa nykyään tehtävistä peleistä kopioi saman idean vanhemmista peleistä.

Missä sitten mentiin mönkään? Luultavasti merkittävin tekijä oli CD-ROM-levyjen yleistyminen 90-luvulla. Ennen romppuja kaikki pelit julkaistiin disketeillä, jotka vetivät dataa noin 1,4Mt/kpl. 650Mt:n rompulle niitä mahtuu siis noin 460 kappaletta. Uuden tallennusmuodon myötä pelien valmistajat innostuivat siinä määrin, että peleistä alettiin tekemään visuaalisesti näyttäviä sisällön kustannuksella.

Itse muistan omasta lapsuudestani ehkä parhaiten pelin nimeltä “Ultima 5 – Warriors of Destiny”. Tämä peli julkaistiin joskus 80-luvun puolivälissä ja käytössäni olleella 8Mhz:n Amstrad PC-koneella se toimi neljän värin CGA-grafiikalla ja äänet tulivat koneen sisäisestä kaiuttimesta piipityksenä. Tämä peli pesi mennen tullen kaikki muut sen ajan pelit kiinnostavuutensa takia, ja huolimatta vaatimattomasta visuaalisesta toteutuksestaan se pesee mennen tullen myös monet nykypäivän pelit. Vanhat Ultimat ovat edelleen niin arvostettuja, että harrastajaporukat ympäri maailmaa yrittävät päivittää niitä vastaamaan nykypäivän standardeja, ja mikä parasta: ilmaiseksi. Paras esimerkki tästä on U5 – Lazarus, jota pääsee pelaamaan ilmaiseksi, kunhan omistaa Dungeon Siegen, jonka enginelle tämä versio vanhasta pelistä on rakennettu.

Voisin myös mainita pelin nimeltä “Alone in the Dark”, joka oli aikanaan mullistava. Se oli ensimmäisiä pelejä joissa käytettiin kolmiulotteisia hahmoja. Toki ne olivat laatikkomaisen näköisiä, mutta yhtä aidon näköisiä liikkeitä ja eleitä ei oltu pelimaailmassa aiemmin nähty. Tämänkin pelin idea oli aikoinaan uusi, mutta tänä päivänä idean kopioita riittää pilvin pimein. Periaatteessa koko survival horror-genren voidaan katsoa alkaneen tästä, ja siis kaikki Resident Evilit ja Silent Hillit ovat saman vanhan perusidean toistoa.

Toki nykyäänkin tehdään vielä hyviä pelejä, mutta niitä tehdään todella vähän. Kynnys pelin ostamiseen kaupasta on suuri, jos noin 90% kaikista nykyään myynnissä olevista peleistä on niin tylsiä, ettei niitä pitkästymättä pelaa tuntia pidempään. Piratismista kuitenkin valitetaan, vaikka käytännössä se on ainoa tapa löytää markkinoilla olevista peleistä ne, joita sitten haluaa pelata. Jos löytää hyvän pelin, voi sen mennä jälkeenpäin ostamaan kaupasta, pelkästään tukeakseen hyvän pelin valmistanutta firmaa. Jos kaikki tekisivät näin, surkeat pelit häviäisivät nopeasti kilpailussa niille, joita ihmiset haluavat pelata.

Suuri osa peleistä on myös täysiä susia, joista saa kunnolla toimivia ehkä puolen vuoden kuluttua kun kaikki tarvittavat päivitykset on saatavilla. Kiire saada peli kauppoihin esimerkiksi jouluksi on niin suuri, että usein myyntiin työnnetään puolivalmiita tuotteita. Sama pätee Microsoftin käyttöjärjestelmiin. (Windows Vistaan en aio koskea pitkällä tikullakaan ennen kuin ensimmäinen Service Pack kaikkine korjauksineen on julkaistu.)

-Julli, 6.4.2007

Arvosanajakauma
4
5
6
7
8
9
10
10 tuoreinta kommenttia 19:sta. Näytä kaikki kommentit
Kommentit
#5204

Olettehan löytäneet hesarin peliblogin?

-Tää, 14.4.2007

#5636

Mine Bombers, Jetpack, Liero, eri luolalentelyt, erilaiset Tetris-versiot, Super Mariot, Zeldat ja monet muut klassikot kuuluivat – ja kuuluvat edelleen – omiin suosikkeihini.

Itse juttu oli hyvä, mutta tuo Windows Vista -vertaus lopussa oli mielestäni jotenkin turhan irrallinen muusta tekstistä.

-Jouni Potila, 29.5.2007

#5874

Enimmäkseen tuo on minusta harhaa. Saattaa olla, että suurin osa nykypeleistä kopioi vanhojen ideoita, muttei se tee niistä huonoja. Arvostan kyllä uusien ideoiden keksimistä, ja aina on toisaalta mukava palata vanhojen tuttujen pelien pariin ^^

-sud, 2.7.2007

#6088

Ei niissä vanhoissakaan peleissä mitään ideaa ollut. Super Mariossa pompitaan ja juonta on tuskin nimeksikään. Castlevaniassa hypittiin ja tapettiin satunnaishirviöitä. Jotenkin on tullut olo että juonen puute on aina ollut jotenkin olennaista tietokonepeleissä.. (Jopa pahemmin kuin B -elokuvissa.)

Ensin pelit olivat niin pieniä, että niihin ei saanut sovitettua kovin kummoista juonta. (Hei, lataa 200 diskettiä! Minulla on ne mukana, ihan totta! Kopsaan kaverille kanssa!) Ja valitettavasti ajan kanssa juonet eivät ole järin parantuneet, vaan parhaimmillaan niihin vain lisätään pituutta ja satunnaiskäänteitä (jotka ovat yleensä melko kliseisiä.)

Vanhojen Pelejen Nostalgia lieneekin vähän samanlaista kuin mitä olen huomannut vanhoissa elokuvissa. Se, että joku “vanha legenda” keksi Citizen Kanessa muutaman täysin aikaisemmin tuntemattoman niksin, jota kaikki sitten ovat kopioineet sen jälkeen, ei muuta sitä nautittavammaksi elokuvaksi. (Toki arvo jipon keksijälle, ei siinä mitään.) Elokuvat eivät siksi ole hyviä vain siksi että ne ovat keksineet ne kliseet ensin. Jos minä katson kahta elokuvaa, jotka molemmat ovat nykykatsojan silmässä kliseisiä, voittaa se elokuva jolla on miellyttävämpi ulkonäkö. (Toki sitä valitsee mieluummin taitavan rakastajan, mutta jos on valittavana kaksi muuten yhtä hyvää, valitsee mieluummin sen kauniin.)

Itse pelaan monia vanhoja pelejä. Mutta syynä on enemmän nostalgia. Hitot, pelasin niitä paljon teininä! (Samasta syystä jotenkin useimmat ihmiset jotenkin tuntuu tykkäävän sen tyyppisestä musiikista mistä ovat teineinä pitäneet. Teini -ikäkö kokeiluineen päättää mieltymyksemme?)

-Neo-Konservatiivi, 1.8.2007

#6879

Latasin tuossa viime vuonna Console Classix emulaattorin, joka pyörittää hirveää määrää NES- ja Atari 2600-pelejä kuin niiden kulta-aikana. Olen jopa yrittänyt herätellä itseäni muiden aktiviteettien pariin hakattuani (ja hävittyäni) kaksi tuntia putkeen Mike Tyson Punch-Outtia.

Sikäli olet oikeassa, ettänykypelit ovat useimmiten toisten pelien toistoa, mutta en sanoisi, että pelit olisivat nykypäivänä yleisesti surkeita.

Keskivertopeliä pelataan noin 30 tuntia, jolloin se unohtuu toisten pelien rinnalta.

Loistavia pelejä tulee harvoin, mutta niitä sitten mätetäänkin siihen seuraavan loistopelin ilmestymiseen asti. (Kuten BioShock, jota jauhettiin Halo 3:sen ilmestymiseen asti.)

Todella viimeistelemättömiä ja surkeita pelejä, niitäkin on, mutta ei nyt ihan niin paljon kuin kärjistit. Ja sitä paitsi, niitä oli silloin ennen muinoinkin. NESsille oli Action 52, nykyään PC:lle on Big Rigs (menkää YouTubeen, ihmiset).

-Kolmoskentän veskari, 22.10.2007

#9029

Olen huomannut että esimerkiksi ikivanhat NES- tai Game Boy-pelit viihdyttävät paljon pitempään kuin monet nykyiset 3D-erikoistehoste-esitykset. Vaikka pelin ulkoasu olisi huippuluokkaa, ei se korvaa kyllästyttävää sisältöä. Yksinkertainen pelattavuus on iso plussa, koen sen ärsyttävänä jos miljoonia valikoita ja pikanäppäimiä niin kuin nykypeleissä melkein aina on.

Nykyään on tosiaan hankala löytää pelejä joita jaksaisi pelata toisen ja kolmannenkin kerran uudelleen. Suosikkini voisi olla Zelda-sarja, niissä peleissä on sopivasti tehtävää ja pelaa mielellään uudemmankin kerran. :D

-Milla Valkeasuo, 13.7.2008

#9034

Asioita, jotka johtavat käsitykseen pelien laadun heikkenemisestä:

- Pelien määrä on noussut viimeaikoina valtavasti, jolloin hyvät pelit hukkuvat valtavaan tarjontaan.

- Samantyylisistä peleistä usein parhaimmat muistot ovat usein niistä, joita on pelannut ensimmäisenä.

- Nykyään eniten mainostettuja ja siitä johtuen tunnetuimpia pelejä tehdään “parasta, mitä rahalla saa” -periaatteella. Luovuutta, taiteellisuutta ja innostusta pelien tekemiseen ei kuitenkaan voi ostaa.

Asioita, jotka johtavat pelien laadun heikkenemiseen:

- Peliyhtiöt pyrkivät minimoimaan riskit ja julkaisevat jatko-osia tai muuten samankaltaisia pelejä, kuin on aiemmin myyty hyvin. Kaikki tekijät eivät siis tee pelejä, joista itse pitävät, vaan sellaisia, joiden oletetaan myyvän.

- Vanhat klassikot eivät katoa minnekään ja niiden kanssa on vaikea kilpailla muulla kuin paremmalla grafiikalla. Tämän seurauksena pelinkehittäjät ovat keskittyneet enemmän grafiikkaan ja vähemmän sisältöön.

-Grulps, 14.7.2008

#11163

David Perry: tuleeko tietokonepeleistä elämää parempia?

-Teemu, 24.2.2009

#11669

Minua kanssa viihdyttävät vanhat pikkupelit paljon tuoretta satoa enemmän. Ei jaksa enää opetellakaan liikaa uusia. Ne syövät niin paljon aikaa. Tässä vähän viihdettä vakavan asian sekaan:

-Töpsö, 22.4.2009

#13994

Nyt täytyy kyllä tätä kirjoitusta kommentoida hieman nuoremman pelaajan näkökulmasta.

Ikää minulla on 18 vuotta, aloitin pelaamisen ensimmäisen Playstationin parissa ja olen aina pelannut Sonyn koneilla, vaikka toki olen kavereiden Nintendo 64:t, Gamecubet ja Xboxit käynyt läpi. Sonyn koneilla pelaan lähinnä pelivalikoiman takia: Yleistäen voisi sanoa, että Nintendon koneilla näkee lähinnä värikkäämpiä pelejä ja Nintendon itse tekemiä, kun taas Xboxeilla näkee paljon erilaista räiskintää. Itseäni kiinnostavat enemmän erilaiset pelisarjat jotka ovat joko yksinomaan Sonyn koneilla nähtyjä, Sonyn koneilla alkaneita, tai joihin tutustuin ensin Sonyn koneilla, kuten Final Fantasy, Kingdom Hearts, Devil May Cry, Resident Evil, GTA, Metal Gear Solid, ja God of War.

Nyt kun kuitenkin katson tilannetta, huomaan etääntyneeni pelimaailmasta, enkä vain siksi että minulla on videopeleille vähemmän aikaa, vaikka toki tälläkin on osuutensa asiaan. Enemmän on kuitenkin kyse siitä, että videopelit eivät ole todellisuudessa juurikaan kehittyneet tällä Playstation 3/Xbox 360/Wii -aikakaudella. Kun vertaa vaikkapa God of War -sarjan ensimmäistä ja kolmatta osaa, tai Resident Evil 4:ää ja 5:tä, en huomaa ulkoasun lisäksi mitään sellaista, mitä ei olisi voinut toteuttaa vanhemmillakin konsoleilla. Samalla pelien hinnat ovat kuitenkin nousseet ja pelaajille tyrkytetään jatkuvasti ladattavaa sisältöä jonka hinta ja laatu harvoin vastaavat toisiaan.

Toisien sanoen näen Playstation ja Playstation 2 konsolit ja niiden pelit samoin kuin monet itseäni vanhemmat pelaajat näkevät NES ja SNES konsolit ja niiden pelit. Taidamme kaikki olla oman lapsuutemme ja nuoruutemme vankeja.

-The Unfortunate One, 14.5.2011

Oma kommentti
Kommentti Älä käytä HTML-tägejä viestissäsi, vaan pelkkää tekstiä. Linkit muodossa http://...
Nimi
Tarkistus Paljonko on kaksitoista ynnä viisi?
 

Agora on julkinen foorumi jossa voit julkaista kirjoituksesi. Kaikki voivat lukea, kommentoida ja arvostella kirjoituksia mutta julkaiseminen edellyttää rekisteröitymistä. Kirjoitukset jaetaan useisiin eri aiheisiin.

Lisää kirjoituksia aiheesta Media, TV tai muista aiheista.

Sinua saattaa kiinnostaa myös jokin seuraavista: