Lintukoto logo

Lintukoto / Agora / Ooppera, ei ihan kaikille

Lintukoto etusivu > Agora > Kaikki kirjoitukset

Pidätkö?


10 käyttäjää paikalla, sivulatauksia 11/min.

Lisää kirjoituksia aiheesta Kulttuuri tai muista aiheista.

Tiivistelmä: Ooppera ei ole kaikkia varten. Oopperan ymmärtämisen suurin ongelma on siinä, että ei ymmärrä, mitä pitäisi ymmärtää. 2 366 lukijaa, joista 254 eli 11% on antanut arvosanan (7+).

Ooppera, ei ihan kaikille

Minulle tuli joitakin vuosia sitten tilaisuus päästä – tai joutua – katsomaan oopperaa Helsingin Oopperatalolle. Olin nähnyt pieniä pätkiä oopperanäytöksistä televisiosta, joten tiesin, ettei se todennäköisesti olisi minun juttuni. Yritin kuitenkin asennoitua asiaan positiivisesti etukäteen. Sehän olisi melkein kuin teatterinäytös – eikös vaan, näin ainakin toivoin.

Laittauduin iltaa varten parhaimpiini, vain huomatakseni, että ihmiset, joiden tapana oli oopperanäytösten seuraaminen, pukeutuivat ei-arkisesti mutta ei myöskään parhaimpiinsa. Menin joukon mukana oopperasaliin. Toiveet samankaltaisuudesta verrattuna teatterinäytökseen karisivat ensimmäisen viidentoista minuutin aikana. Illan parasta antia oli väliajalla nautittu leivos ja konjakkilasi. Toinen näytös kesti ja kesti ja kesti... ikuisuuksiin. Armahtava, viimeinen rummunlyönti paukahti viimein ja pääsin sieltä pois, pää turtana, mieli tyhjänä, vannoen: ei koskaan, ei, kun tästä selvisin hengissä.

Ongelmina olivat seuraavat asiat:

  • En kyennyt ymmärtämään kokonaisuutta enkä osia, en juonen kulkua, alkua, keskikohtaa enkä loppua.

  • En osaa käsitellä ajatuksissani esitystä, joka esitetään laulamalla. Yritän vielä miettiä edellisen lauseen sisältöä, kun uutta tulee tuutin täydeltä.

En sinällään halua morkata ooppera-esityksiä, monet ihmisethän nauttivat niistä. Sali oli sinä iltanakin täynnä ja monet keskiverto-helsinkiläiset olivat varmaankin tulleet nauttimaan illasta ja heidän mielestään hyvästä taide-esityksestä. Minä en vain pysty ymmärtämään, mikä näissä esityksissä on jutun juoni. Kuitenkin moni tavallinen keskiverto-ihminen kykenee seuraamaan sellaisen juonen kulkua, joka esitetään välineinä ainoastaan soittimet ja laulu. Minä en siihen pysty enkä kykene.

-Da Dam, 1.9.2009

Arvosanajakauma
4
5
6
7
8
9
10
Kaikki 26 kommenttia
Kommentit
#12388

Tarinan kertominen laulun välityksellä on voimakas tapa tuoda asia esille. Laulujen sanat jäävät mieleen ja ne on esitetty ytimekkäästi muutamassa minuutissa.

Ooppera oli 1800-luvun hienompi teatteri, jossa tarina kerrottiin laulamalla ja jossa oli hienot lavasteet. Se oli aikansa Full-HD TV. Nyt se ei enää pysty kertomaan tarinoita, koska ne yleensä lauletaan vanhalla italialla. Jotta ymmärätminen olisi mahdollista, on kuulijan opiskeltava tarina etukäteen.

Oopperasta on jäänyt jäljelle enemmän muotoa kuin sisältöä. Se muistuttaa kauniista tarinasta niitä, jotka sen jo tuntevat. Muille jää vähemmän. Kuvittele miltä kuulostaisi suomalainen mielikappaleesi, jos et ymmärtäisi sanoja.

-Teemu, 1.9.2009

#12389

Teemu:

“Se muistuttaa kauniista tarinasta niitä, jotka sen jo tuntevat.”

Sepä siinä varmaan olikin. Jos olisin lukenut tarinan etukäteen vaikka kirjana, niin olisi ollut helpompaa. Toisaalta luulisin, että useimmat oopperassa kävijät tuntevat tarinaa etukäteen ainoastaan jostain ohjelmaesitteestä luettuna koosteena.

Agoran aiheissa voisi muuten olla yhtenä aiheena myös kulttuuri. Laitoin artikkelin media/TV:n kohtaan, johon se ei oikeastaan olisi käynyt, mutta ei myöskään kohtaan musiikki.

-Da Dam, 1.9.2009

#12390

Veikkaan, että suurin osa oopperaas käyvistä ihmisistä käy siellä joko koulun tai työpaikan mukana. Tai sitten ovat niin hienossa asemassa, että on “pakko” käydä. Aika harva varmaan käy vapaa-ajllaan omasta aloitteestaan vapaaehtoisesti.

Ooppera on mielestäni aika turha taidemuoto.

-mä, 1.9.2009

#12391

Ooppera ainakin nykyisessä muodossaan tosiaan taitaa olla antoisimmillaan heillä, jotka tuntevat kyseisen teoksen taustan ennalta. Sen enempää en osaa sanoa; ikinä en ole Oopperassa käynyt, ja tuskin ikinä pääsenkään käymään.

Musikaaleissa sen sijaan haluaisin joskus käydä. En niistäkään ennen pitänyt, mutta Les Miserablesin Youtube-versio vangitsi sen verran vahvasti että piti katsoa se käytännössä yhteen putkeen. Ennen kuvittelin oopperan ja musikaalien olevan samaa kastia; se on hienoa koska se on hienoa. Mutta on mukava huomata olevansa väärässä.

Tässä linkki kyseiseen musikaaliin Youtubessa:

-Kilgore, 1.9.2009

#12392

Riippuu varmaan ihmisestä, miten suhtautuu. Kannattaa tutustua juoneen, hahmoihin ja librettoon jo etukäteen, silloin saa huomattavasti enemmän irti. Minusta esimerkiksi ralli (no, moottoriurheilu ylipäänsä) on täysin turhaa. Itse asiassa aikenlainen penkkiurheilu on minulle täysin tyhjänpäiväistä ajanhukkaa. Mutta jos joku siitä pitää, niin mikäpä siinä – nauttikoon minun puolestani. Kaikki tuntemani oopperan ystävät saapuvat varta vasten nauttimaan taiteesta, eivät “näyttäytymään”.

-W, 2.9.2009

#12393

Lisäsin kulttuurin aiheeksi.

-Aapo, 2.9.2009

#12394

Jos toisaalta verrataan vaikka johonkin urheilulajiin (melkein mihin tahansa) niin kyllä sekin vaikuttaa varmasti aika ääiömäiseltä ellei katsojalla ole mitään käsitystä säännöistä ja siitä, mitä pelaajat oikeastaan yrittävät. Ks esim hauska kuvaus jääkiekosta

Olen itse ollut oopperassa pari kertaa, ja itsenikin hiukan yllätin kun pidin esityksistä. Mutta kyllä Teemu on oikeassa, oopperassa on jäljellä enemmän muotoa kuin sisältöä. Aika harvassa ovat sillä alalla radikaalit muutokset.

-Aapo, 2.9.2009

#12395

Minä olen käynyt 2 kertaa; ensimmäinen oli oikeastaan yllättävänkin hyvä ja toisessa tapauksessa en enää viitsinyt palata väliajalta saliin. Niin, ja mainittakoon nyt vielä, että tuon jälkimmäisen tapauksen esitti Latvian kansallisooppera.

Juonesta en tietenkään saanut paljoa irti kummassakaan tapauksessa, koska kumpikaan tarina ei ollut entuudestaan tuttu. Toisaalta jos musiikki on hyvää, ei ole väliksikään, vaikkei sanoja ymmärtäisi.

-Julli, 2.9.2009

#12396

Oopperaan ei kannatakaan lähteä, jos haluaa nähdä jonkin suoraviivaisen ja selkokielisen teatteriesityksen. Ooppera ei ole tavallista teatteria, mutta siitä on mahdollista nauttia ymmärtämättä juonta. Juoni ei ole ainoa oopperan pointti, vaan myös kaunis lavastus ja ennen kaikkea se upea lauluääni ja musiikki. Monestako tanssiesityksestä tai sinfoniasta ymmärtää “juonen”? Tai monestako rock- tai pop-kappaleesta ymmärtää sanoman (varsinkaan vieraskielisistä)? Ovatko kaikki maalaukset ajatukseltaan selkeitä?

Kuten Aapokin sanoi, ooppera on suurella todennäköisyydellä pettymys, jos sitä lähtee katsomaan tuntematta “sääntöjä”.

-Maria!, 2.9.2009

#12397

käykää toki. Minä maksan.

-Joonas, 2.9.2009

#12398

Oopperaa, kaikki laulaa oopperaa, kirjoittaa samaan ääneen oopperaa,on hyvää lukea ihmisien kokemuksia ja kiinostuksen kohdetta ooppera. ja silleen... tietämättään huomasin lukiessani laulavani oopperaa, jos seuraatte lapsia jossain elämänvaiheessa lapset laulaa aariaa, ihmisillä on kyky samaistua esityksiin ja elämä tuntuu taas helpommalta.

-veijo, 2.9.2009

#12399

Ja maksat maksamisesta päästyäsi...Kansallisooppera saa tukea 190€ per katsoja.

Ooppera on niin kallista, että juuri kukaan ei vapaaehtoisesti maksaisi sen katsomisesta todellista hintaa vaan rahat on otettava meiltä veroina. Koska ooppera on pienen piirin huvia, on vaikea ymmärtää miksi kulut pitäisi maksaa yhteisistä rahoista.

-Teemu, 2.9.2009

#12400

Teemu, niin, etuoikeudet ovat yhteinen haitta

-Aapo, 2.9.2009

#12401

Minä en itkisi Ooperan perään, jos siltä lopetettaisiin tuet.

-Tuomas, 3.9.2009

#12407

Teemu: “Koska ooppera on pienen piirin huvia, on vaikea ymmärtää miksi kulut pitäisi maksaa yhteisistä rahoista.” Koskevatko nämä korkeat tuet vain oopperaa? Kuinka paljon esim. teatterit saavat? Tai muu kulttuuri? Pidän itse paljon oopperasta, mutta pidän silti hölmönä sitä, että sitä – tai mitä tahansa kulttuuria – rahoitetaan paljon verovaroin. Tuo 190€ per katsoja kuulostaa todella suurelta. Mitä tasoa tuollaiset tuet yleensä ovat? Tietääkö kukaan?

-Maria!, 4.9.2009

#12409

Tuossa linkkaamassani jutussa kerrotaan:

“Kansallisooppera saa tänä vuonna [2007] valtion tukea lähes 43 miljoonaa euroa, kun mukaan laskee kiinteistön vuokra-avustuksen. Summa on yhtä suuri kuin Suomen kaikkien 28 sinfoniaorkesterien kunnilta ja valtiolta saamat tuet yhteensä.”

Jutun mukaan Helsingin kaupunginteatterin tuki on n. 23€/lippu.

-Teemu, 4.9.2009

#12410

Kuulostaapa lievästi sanottuna ihmeelliseltä. Toki suuri summa on looginen, koska oopperan tuotannon kustannukset ovat suurempia, mutta miksi ihmeessä valtio tukee noin paljon? En ole perehtynyt asiaan tätä keskustelua enempää, mutta siltikin alkaa kuulostaa aika epäreilulta systeemiltä. Oopperaahan pääsee (ainakin minun tietojeni mukaan) seuraamaan pääasiassa vain Helsingissä.

-Maria!, 4.9.2009

#12413

Kansallisoopperan rakennus maksoi nykyrahassa 175 MEUR. Se valmistui lamavuonna 1993 ja rahoitettiin kokonaan yhteiskunnan varoista. Samaan aikaan kun valtio ja kunnat velkaantuivat ennätysvauhtia, konkurssikypsä yhteiskunta oli lähellä ajautua maailmanpankin holhoukseen ja työttömät jonottivat ruoka-apua kaduilla.

-Orange, 4.9.2009

#12416

Älä ajattele oopperaa kokonaisuutena,joku (sic)hyvä aaria voi korvata tuskan ja menetetyn ajan.

-Mikko, 5.9.2009

#12417

Mikko:

Ensin minun pitäisi opetella, mitä tarkoittaa aaria tai tuolla aikaisemmassa W:n kommentissa mainittu libretto. Luulisin, että jos oopperaa alkaisi harrastaa, niin 15 minuutin esitys olisi sopiva määrä ensikertalaiselle niin, että olisi tutustunut jutun juoneen kunnolla etukäteen.

-Da Dam, 5.9.2009

#12420

Itse en ole varsinaisessa oopperassa käynyt, mutta teatteria harrastaneena ja musiikkiakin siihen ympänneenä, uskoisin viihtyväni sellaisessa. Siis uskoisin.

Tietenkin on olemassa yhtä montaa oopperaa kuin on aihetta mistä se on tehty. Joku aihe saattaa jo ideologiansa puolesta olla mukaansa tempaavampi. Esim. aikanaa katsoin prinsessa ruususen teatteriesityksenä, jossa vuorosanat laulettiin. En tuntenut tipahtavani kärryiltä. Tosin aarioista ja libretoista en ole kovinkaan hyvin perillä. Jos lainkaan:D

On kuitenkin satavarma asia, että noin 20-30 prossaa oopperoissa kävijöistä, käyvät siellä vain saadakseen sanoa myöhemmin, esim työpaikallaan, olleensa OOPPERASSA!!!! Silloin kuin muut tuijottivat telkusta Rambo 3:n 17. uusintaa sunnuntai-iltana.

-Joshua Samola, 6.9.2009

#12422

Joshua Samola:

“Esim. aikanaa katsoin prinsessa ruususen teatteriesityksenä, jossa vuorosanat laulettiin. En tuntenut tipahtavani kärryiltä.”

Kyllä minäkin osaisin luultavasti katsoa “prinsessa ruususen”, “tuhkimon” tai “lumikin ja seitsemän kääpiötä” oopperana, koska ne tarinat ovat niin tuttuja :D. Mutta jos menee katsomaan jotain vierasta tarinaa, niin aloittelijana on kyllä vaikeuksia ymmärtämisessä. Kun ne tarinat ovat yleensä vielä niin taiteellisia ja abstrakteja. Sama juttuhan on kai myös monissa teatteriesityksissä (oopperassa tosin vielä vaikeammin): joku hahmo huhuilee näyttämöllä rooliesitystään ja vaatii varmaankin teatteriesitysten käyntikokemusta, että katsoja osaa tulkita niiden kohtausten merkityksen.

Minä olen kokematon myös teatterinkävijänä, balettien seuraamisessa sekä sellaisten elokuvien katsomisessa, joissa katsojan pitää osata tulkita paljon. Haluan, että esityksissä on suhteellisen selkeästi erottuva alku, keskiosa ja loppu ja että roolihahmot ovat selkeitä.

-Da Dam, 7.9.2009

#12423

-Da Dam,: Kuten sanoin, en itsekään ole kunnon oopperassa käynyt. Kuitenkin ihan vaan kokeilunhalun ja mielenkiinnon vuoksi sen mielelläni tekisin. Sitten vasta voisin asiasta paremmin kommenttia antaakin. Yritys on oppien esi-isä:D ja joskus erehdytäänkin.

-Joshua Samola, 7.9.2009

#12424

No, kuten huomataan, niin en kunnolla erota toisistaan edes oopperaa ja teatteriesitystä :D Jos sinua kiinnostaa ooppera kokemuksena, niin siitä vaan menemään katsomaan esitystä. Ihmiset ovat niin erilaisia. Oman oopperakokemukseni aikana minä yritin ja yritin tajuta sitä, mitä näen ja kuulen, mutta en voinut mitään sille, että yli pyyhki ja lujasti.

-Da Dam, 7.9.2009

#13348

Siellä ooperan aulassa myydään yleensä käsiohjelmia. Niissä on juoni tiivistettynä ja “normiihmiselle” ymmärrettävällä suomella. Jos lukee lehtistä esityksen aikana tai enen sitä, voi nauttia hienosta musiikista musiikkina ja silti tietää miten kohtaukset liittyvät toisiinsa. Samalla logiigalla voit toki seurata oopperat myös alkuperäiskiesinä osaamatta kieliä.

-Brix, 19.2.2010

#13504

Eliitti maksattaa huvinsa kansalla. Ei muuta.

-Varma Kosto, 24.4.2010

Oma kommentti
Kommentti Älä käytä HTML-tägejä viestissäsi, vaan pelkkää tekstiä. Linkit muodossa http://...
Nimi
Tarkistus Paljonko on kaksitoista ynnä viisi?
 

Agora on julkinen foorumi jossa voit julkaista kirjoituksesi. Kaikki voivat lukea, kommentoida ja arvostella kirjoituksia mutta julkaiseminen edellyttää rekisteröitymistä. Kirjoitukset jaetaan useisiin eri aiheisiin.

Lisää kirjoituksia aiheesta Kulttuuri tai muista aiheista.