Lintukoto logo

Lintukoto / Agora / Rippisalaisuutta ei pidä purkaa

Lintukoto etusivu > Agora > Kaikki kirjoitukset

Pidätkö?


17 käyttäjää paikalla, sivulatauksia 11/min.

Lisää kirjoituksia aiheesta Uskonto tai muista aiheista.

Tiivistelmä: Rippisalaisuuden purkamisella ei pelasteta yhtäkään lasta. 2 635 lukijaa, joista 199 eli 8% on antanut arvosanan (7).

Rippisalaisuutta ei pidä purkaa

Pappi Jaakob ottaa vastaan ihmisiä vaivaavia asioita elokuvassa Postia pappi Jaakobille.

Kirkon sisällä on viime aikoina paljastunut lasten hyväksikäyttötapauksia. Tämä on saanut ihmiset luonnollisesti miettimään, mitä asialle voitaisiin tehdä. Yhtenä ratkaisuna on ehdotettu rippisalaisuuden purkamista hyväksikäyttötapauksissa. Tämä tarkoittaisi siis sitä, että jos joku tunnustaisi ripillä papille käyttäneensä lasta seksuaalisesti hyväkseen, niin papin tehtävä olisi ilmiantaa hänet. Tämä on herättänyt laajaa keskustelua. Minun mielestä tämä ei ole hyvä ehdotus. Tällä ei ratkaistaisi tätä ongelmaa. Päätin kirjoittaa tänne tästä.

Ensinnäkin nyt täytyy muistaa, että nyt puhutaan Luterilaisesta kirkosta. Luterilaisessa kirkossa ei kovin usein käydä ripillä. Rippi ei ole luterilaisuudessa sakramentti toisin kuin katolilaisuudessa. Jokainen voi miettiä, että jos ihminen toimii 20 vuotta pappina ja hänelle tulee sinä aikana ehkä 10 ihmistä ripittäytymään, niin millä todennäköisyydellä siinä joukossa on ihminen, joka tunniustaa hyväksikäyttäneensä lasta. Niin marginaalisella asialla, kuin rippisalaisuus ei yksinkertaisesti voida ratkaista niin laajaa asiaa, kuin pedofila.Toivoisin, että tähän ongelmaan pyrittäisiin keksimään vähän laajempaa ihmisryhmää koskevia ratkaisumalleja.

Katsoin tuossa jokunen viikko sitten arkkipiispa Kari Mäkisen haastattelun. Hän sanoi siinä jotakuinkin näin, että jos ripillä käy ilmi, että on suunnitteilla lasten hyväksikäyttöä, niin papilla on velvollisuus kertoa siitä poliisille paljastamatta tekijän nimeä. Tämä on mielestäni hyvä systeemi. Poliisi saa tietää, että se ja se lapsi on vaarassa joutua hyäksikäytön uhriksi ja häntä saadaan suojeltua ajoissa. Jos rippisalaisuus tältä osin puretaan, niin sitten hyväksikäyttöä mahdollisesti suunnitteleva henkilö ei taatusti käy sitä ripillä tunnustamassa. Näin ollen rippisalaisuus purkamalla saatettaisiin joissain tapauksissa estää viimeinenkin tilaisuus pelastaa joku lapsi hyväksikäytöltä. Uskon, että nykysysteemi on lapsienkin kannalta paras vaihtoehto.

Ripillä käymisessä on kyse siitä, että papin välityksellä tunnustetaan synnit Jumalalle. Siinä on kyse anteeksi annosta. Uskoisin, että suurin osa ripillä käyvistä ihmisistä aidosti katuu syntejä, jotka tunnustaa. Ripillä ei ole järkeä käydä, jos ei kadu syntejään. Jos joku entinen lapsen hyväksikäyttäjä nyt katuu tekoaan ja aidosti ymmärtää tehneensä väärin, niin eikö hän ole ansainnut anteeksiannon samalla tavalla kuin minkä tahansa muunkin synnin/vääryyden tekijä? Kaikki ihmiset kuitenkin joskus tekevät väärin. Eiköhän ihmisille olisi helpointa, jos he pystyisivät antamaan heihin kohdistuneet vääryydet anteeksi, olivat ne miten vakavia tahansa, jos niiden tekijä aidosti katuu tekoaan.

En näkisi rippisalaisuuden purkamista kovin mielekkäänä. En usko, että sillä pelastettaisiin yhtäkään lasta. Voisi olla hyvä siirtyä keskustelemaan vaikkapa hyväksikäyttäjien rangaistuksien koventamisesta ihan maallisessa oikeudessa.

-mä., 28.5.2010

Arvosanajakauma
4
5
6
7
8
9
10
10 tuoreinta kommenttia 42:sta. Näytä kaikki kommentit
Kommentit
#13673

“Yksipuolisen, hutiloidun mutuilun julkaiseminen on epäkohteliasta lukijoita kohtaan. Provoilen ja kärjistän tahdittomuudelle jatkossakin. Olkaa hyvä.”

Siitä päätellen, että tämän kirjoituksen arvosana on tällä hetkellä 8 puoli, enemmistö kirjoituksen lukijoista ei taida pitää tätä epäkohteliaana lukijoita kohtaan. Jos kirjoitus on lukijaepäystävällinen, niin kyllä enemmistö lukijoista kokee sen sellaiseksi.

-mä, 20.6.2010

#13674

Sittenhän sinun kannattaa jatkaa tarkasti samalla linjalla. Odotan innolla seuraavaa kirjoitustasi, sillä olen jo lukenut kaikki edelliset, lukijaystävälliset pläjäyksesi kommentteineen :)

-..päättelee EiNo-setä, 20.6.2010

#13798

Loogistahan tämä: jos pappi saa tietoonsa, että lasta on käytetty seksuaalisesti hyväksi, hänen on kerrottava asiasta viranomaisille – paitsi tietysti, jos se on tapahtunut ripin yhteydessä. Miksi rikosta pitäisi kohdella toisin, jos se tulee ilmi jonkin kirkollisen rituaalin tai palvelun yhteydessä? Rikos ei muutu siitä mihinkään.

Jos rippiä tosiaan käytetään noin mitättömiä määriä ja jos sen merkitys tosiaan on niin vähäinen, niin suuriko on vahinko sen purkamisesta?

“Ripillä käymisessä on kyse siitä, että papin välityksellä tunnustetaan synnit Jumalalle.” -Muuttaako tämä rikoksen lievemmäksi? Eikö rikoksesta tämän jälkeen ansaitse rangaistusta?

“Siinä on kyse anteeksi annosta. Uskoisin, että suurin osa ripillä käyvistä ihmisistä aidosti katuu syntejä, jotka tunnustaa.” -Muuttaako tämä rikoksen lievemmäksi? Eikö rikoksesta tämän jälkeen ansaitse rangaistusta?

“Jos joku entinen lapsen hyväksikäyttäjä nyt katuu tekoaan ja aidosti ymmärtää tehneensä väärin, niin eikö hän ole ansainnut anteeksiannon samalla tavalla kuin minkä tahansa muunkin synnin/vääryyden tekijä?” -Muuttaako tämä rikoksen lievemmäksi? Eikö rikoksesta tämän jälkeen ansaitse rangaistusta? Laissa säädetty ja tuomioistuimen langettama rangaistus on sovitusta.

“minkä tahansa muunkin synnin/vääryyden tekijä?”

-Pitäisikö rippisalaisuus voida murtaa kansanmurhan tai terrorismin tai valtiopetoksen kohdalla, vain onko siinäkin kivempi vain antaa anteeksi ja luottaa siihen, että henkilökohtainen jumalsuhde korjaa kaikki ajalliset vääryydet?

“Kaikki ihmiset kuitenkin joskus tekevät väärin.” -Kaikki ihmiset eivät ole raiskanneet lapsia.

“Eiköhän ihmisille olisi helpointa, jos he pystyisivät antamaan heihin kohdistuneet vääryydet anteeksi, olivat ne miten vakavia tahansa, jos niiden tekijä aidosti katuu tekoaan.” -Varmasti. Joten ottakaahan nyt lapsina seksuaalisesti hyväksikäytetyt opiksenne ja kääntäkää se toinenkin poski, olkaa nyt hei reiluja!

Olipa lyhyesti sanoen inhottava ja kuvottava kirjoitus, moraalisesti ala-arvoista ja halpahintaiseen “kaikki tekee väärin” -sentimentalismiin valahtavaa hörönlöröä.

-Nöyhtä, 12.9.2010

#13971

Viime kesänä uutisoitiin 23:sta hyväksikäyttötapauksesta Se herätti osaltaan rippisalaisuuskeskustelua, jota täälläkin kiivaasti käytiin. Alkupään kommenteissa on väännetty kättä tapausten mahdollisesta määrästä, ja tuolloin laskeskelin, että niitä täytyy olla vähintään 70.

Tänään julkaistiin uusi tutkimustulos, jonka mukaan TEKIJÖITÄ on paljastunut 80, uhrien määrä on moninkertainen: Tämä koskee vain vanhoillislestadiolaisia – siis niitä, joille tanssi ja tv ovat syntiä – muu kirkko on tutkimatta tai tukimusta ei ole julkaistu.

Miten on, lapsenraiskaajien ystävät ja suojelijat, onko rippisalaisuus edelleen puolustamisen arvoinen “hyve”? Onko oikein, että näille ihmisen irvikuville on annettu synninpäästöjä? Ajatelkaa, 80 aikuista tunnustamassa papeille lasten raiskauksia ja kirkko vaikenee. Voisiko johtua siitä, että on oma lehmä niin syvällä ojassa?

Kannatatteko edelleen pyhää rippisalaisuutta?

-EiNo ei kannata. Ei, No., 7.4.2011

#13972

Tarkemmin pyhästä rippisalaisuudesta:

“Rippisalaisuuden merkitys on joissakin tapauksissa ymmärretty väärin ja uhreja on muun muassa sen varjolla pyritty vaientamaan ja sopimaan asiat ilman rikosprosessia”, SRK:n johtokunnan varapuheenjohtaja Matti Taskila pahoittelee. Lähde:

Samasta uutisesta: “SRK:n hallinnolla ja luottamuselimillä ei ole ollut aiemmin riittävää kokonaiskuvaa asiasta. Siksi hyväksikäyttötapauksissa ei ole osattu toimia oikein.”

Miten voisi ollakaan, kun asia on määritelty salaiseksi, papin ja raiskaajan väliseksi asiaksi, jonka Jumala voi antaa anteeksi muiden tietämättä.

Tämä pistää jo niin vihaksi, ettei oikein osaa sanoa mitään: “”Uhrin asemaan ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota ja heidät on liian usein unohdettu.“

Niinpä niin. Raiskaaja on saanut hupinsa, pappi voinut osoittaa ymmärrystä, Jumala on antanut anteeksi. Mitäpä kersasta, ketä kiinnostaa?

Rippisalaisuuden puolustajat, kertokaa miksi rippisalaisuutta ei pitäisi purkaa? Miten kommentoi nimimerkki ”mä“?

-EiNo, 7.4.2011

#13973

Aihetta ei pitäisi kaivella enempää, tulee vain kurja olo. Lisää Jumalan Nimessä anteeksi annettua syntiä:

“Mies oli tehnyt seksuaalisia tekoja lähisukulaiselleen toistuvasti useita vuosia. Mies oli katunut ja pyytänyt anteeksi uhriltaan, mikä katsottiin uskonyhteisössä riittäväksi sovittamaan teon.” Lähde:

Huomatkaa: riitti etta mies _pyysi_. Edes vastausta ei tarvittu. Mutta miten anteeksipyyntö menee?

“Anteeksi, että nussin sinua säännöllisesti, kun olisit ollut vielä iltasatujen ja prinsessaunelmien/traktorileikkien tarpeessa. Minun tarpeeni olivat suuremmat, sinun ihmisyydelläsi ei ollut merkitystä kun halusin nussia lasta. Uudestaan, ja uudestaan. Sori tai sillee.”

Piilottelistko itse tapausta, jos saisit tietää siitä? Saisiko synninpäästö sinut tuntemaan itsesi Jumalan Kädeksi?

-EiNo vetää henkeä, ja jatkaa.., 7.4.2011

#13974

“Haastatteulutkimuksessa uhrit ovat voineet purkamaan tunteitaan. Pettymys on kohdistunut paitsi omiin vanhempiin, myös turvaverkkona pidettyyn yhteisöön.” Olavi voittonen myöntää, että yksittäisten uhrien osaan ei ole osattu kiinnittää huomiota. Lähde: YLE1, kello 18.00 TV-uutiset 7.4.2011

Selvähän se. Ei raiskattuun lapseen voi kiinnittää huomiota, se tahraisi Jumalan Nimeen lausutun anteeksiannon.

“Turpa kiinni kersa, aikuiset puhuu nyt. SINUN vuorosi tulee kyllä...”

-Ei, No rippisalaisuudelle, 7.4.2011

#14027

Lisää anteeksiannon ihanuudesta:

Miltäköhän lapsista on mahtanut tuntua, kun sedät sopivat asian keskenään ja vaativat vaitioloa rikosten pikkuhiljaa vanhentuessa?

-Tuntematon, 27.6.2011

#14784

Rippisalaisuuden käytöstä on uutta tutkimustietoa eilisessä HeSarissa:

“Vanhoillislestadiolaisen liikkeen piiristä on Suomessa tiedossa noin 150 hyväksikäyttäjän nimet. Uhreja on aihetta tutkineen Johanna Hurtigin mukaan vähintään satoja, todennäköisesti tuhansia. Hurtigin tietoon tulleista tekijöistä joka viides on liikkeen puhujia tai muita vallankäyttäjiä. Tuomio on tullut tai oikeusprosessi on kesken Hurtigin tietojen mukaan 30–40 tapauksessa.

Teot ajoittuvat monen vuosikymmenen ajalle. Hurtigin mukaan hyväksikäyttö ei ole lestadiolaisuudessa välttämättä yleisempää kuin muussa yhteiskunnassa. Uskonliikkeessä siihen liittyy kuitenkin erityispiirteitä, kuten _rippisalaisuuden_käyttö_tekojen_peittelyssä._”

Vieläkö kannatat rippisalaisuutta? Jos kyllä, kannattaa lukea miten VL-johto käyttää asemaansa hyväkseen:

Jutun “Pappa” on käyttänyt hyväkseen lapsiaan ja lastenlapsiaan. Uskonnollisen liikkeen johto koettaa lakaista asian maton alle; “Pappa” pääsee pälkähästä kun synnit saarnataan anteeksi ja lapset vaiennetaan.

Miltä mahtaa lapsista tuntua? Isä, tai isoisä kopeloi, suutelee, raiskaa – ja yhteisön voimahahmo käy antamassa isöisälle anteeksi samalla kun vaientaa lapset.

Haluaisitko että sinun, tai omien lastesi raiskaaja saisi syntinsä rukouksella anteeksi?

Niin kauan kun rippisalaisuuden kannattajia riittää, on lapsen raiskaaminen hiljaisesti hyväksytty toimintatapa.

-Mitäs pienistä?, 6.1.2014

#14814

“Keski-ikäinen mies on tuomittu kolmen vuoden vankeuteen törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Espoon käräjäoikeuden mukaan teot osoittivat erityistä julmuutta. Hyväksikäyttö jatkui noin kymmenen vuotta. Oikeuden mukaan tekijä uhkaili lähipiiriinsä kuulunutta lasta.

Lestadiolaisen uskonkäsityksensä takia lapsi koki, ettei hän voi kertoa teoista, jotka oli annettu anteeksi.”

Että näin. Kuka antoi anteeksi? Toinen aikuinen, pappi, Jumalan hänelle suomalla valtuudella. EIKÄ KERTONUT VIRANOMAISILLE. Jos tunnustus tuli rippisalaisuuden alaisena, pappi ei edes olisi saanut kertoa. Sai-ras-ta.

Entä lapsi? Hän sai kärsiä helvetissään 10 vuotta.

Mitäs sanot, anteeksiannon ja rippisaisuuden puolustaja “mä.”?

Lähde:

-Ensikertalainen pääsee puolell, 25.9.2014

Oma kommentti
Kommentti Älä käytä HTML-tägejä viestissäsi, vaan pelkkää tekstiä. Linkit muodossa http://...
Nimi
Tarkistus Paljonko on kaksitoista ynnä viisi?
 

Agora on julkinen foorumi jossa voit julkaista kirjoituksesi. Kaikki voivat lukea, kommentoida ja arvostella kirjoituksia mutta julkaiseminen edellyttää rekisteröitymistä. Kirjoitukset jaetaan useisiin eri aiheisiin.

Lisää kirjoituksia aiheesta Uskonto tai muista aiheista.

Sinua saattaa kiinnostaa myös jokin seuraavista: